Wellcome Collection

Inte så länge efter att jag flyttat hit, fick jag nys om en utställning helt i min smak, om skelett. Jag har alltid fascinerats av medicin och älskar deckare och serier som Bones och var tvungen att besöka utställningen som hette London’s buried bones och visade 26 eller 27 skelett som man råkat gräva upp vid olika tillfällen när det byggts nytt eller renoverats över London. Varje skelett bar på sin egen historia och det var väldigt intressant att läsa om sjukdomar som härjade vid vissa tidpunkter, hur ett skelett ser ut som legat begravt under en myntfabrik (det är grönt av ärgad koppar) och det fanns t o m ett intakt skelett av ett foster och dennes mamma.

Detta var helt klart en av de bästa utställningar jag någonsin sett, och den var helt gratis. The Wellcome Collection har också haft andra intressanta utställningar som jag besökt om bland annat Krig och Medicin. Hur man lärde sig om vissa sjukdomar som uppkom i the trenches och hur man till nästa krig kunde förhindra dessa sjukdomar att uppkomma.

Wellcome Collection byter utställningar några gånger per år, men alla handlar om medicin i någon form.

Wellcome Collection
183 Euston Road
London NW1 2BE

Närmsta tube: Euston

Lämna en kommentar

Under Muséer

Lämna en kommentar