Maggie-feber

Det kan väl inte ha undgått någon att järnladyn Margaret Thatcher (eller Maggie som hon också kallas) gick bort igår.

Här i Storbritannien är det naturligtvis en stor händelse och på teve igår var det idel summeringar om hennes liv som politiker.

Liksom andra starka profiler (Olof Palme t ex) var hon antingen älskad eller hatad. Det yttrade sig i att somliga firade hennes dör med en spontan gatufest i Brixton i sydvästra London, medan sörjande lade blommor vid hennes hem och säkert skålade till hennes ära.

För egen del finner jag det svårt att uttala mig alltför mycket om hennes politik eftersom jag var liten när hon var premiärminister, men på det stora hela sympatiserar jag. Något som alla nyhetssändningar återkommer till är dock det faktum att hon var Storbritanniens första kvinnliga premiärminster och oavsett vad man tycker om hennes politik är det en bedrift i sig.

Se den briljanta filmen The Iron Lady för mer insikt i Maggie-fenomenet. Och missa inte detta You Tube-klipp där hon är i sitt esse. 

R.I.P.

2 kommentarer

Filed under Händelser

2 responses to “Maggie-feber

  1. Michelle

    Hej, jag heter Michelle. Jag har precis börjat med en b-uppsats som handlar om ”varför svenskar flyttar till London” och undrar om inte du skulle kunna delta i mitt arbete? Du skulle endast behöva svara på 7 frågor via mail och det skulle hjälpa mig enormt i mitt arbete?

    Hoppas att du har tid och lust, om du inte vill delta själv kanske du kan peka mig åt någon annan själ som passar in i sammanhanget? Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälpen!

    kramar
    Michelle

Kommentera

