Påsk i Storbritannien

Egentligen vill jag mest lägga mig ned på golvet och sparka och skrika pga det här icke-vårvädret. Likt en trotsig fyraåring har jag slutat med vinterkappa och går i ballerinaskor och tunna strumpbyxor bara för att jag tycker att man ska kunna göra det i slutet på mars månad.

Men det skulle bli ett ytterst tråkig inlägg om jag återigen klagade på vädret. Istället tänkte jag skriva om den stundande påsken. Jag ska vara kvar i London över påskhelgen, vilket ska bli trevligt, men jag kommer att sakna mitt svenska påskgodis. Här har man ju lite annorlunda traditioner än hemma. Påskäggen är gjorda helt av choklad och fyllda med choklad. Gott, men enformigt. Jag föredrar helt klart de svenska dragéäggen.

Sen har man ju påskharen här (inga häxor), som gömmer äggen utomhus så att alla barn (och ibland vuxna) får organisera en äggjakt (Easter egg hunt).

Det tog mig ett bra tag att klura ut hur Svenska Kyrkan skiljer sig mot Church of England (som är det största kyrkan i Storbritannien) och i korta drag är skillnaden att man inte hade någon reformation här. Henrik VIII bröt dock med Vatikanen under sitt styre, så Church of England är inte heller katolsk. Men eftersom den står närmare katolicismen än Svenska Kyrkan och andra protestantiska kyrkor är t ex fastetiden innan påsk mera vanlig. Många avstår från godis eller annat okynnesätande. Även den katolska kyrkan är utbredd i Storbritannien och den protestantiska Anglican Church är också relativt vanlig.

Förutom att påskäggen skiljer sig åt så finns det också annan påskmat än hemma. Hot cross buns (en vetebulle fylld med torkad frukt med ett glasyrkors ovanpå) är vanligt förekommande och lammstek (liksom hemma) samt en riktig roast dinner med alla tillbehör, dvs söndagsstek.

Jag kommer nog inte att fira traditionsenligt på varken svenskt eller brittiskt vis, men jag ser framemot en ledig långhelg och kommer att fira min kompis Lauras födelsedag.

Obs! Bilden är lånad (klicka på bilden för att följa länken).

1 kommentar

Filed under Mat & dryck, Seder och traditioner

One response to “Påsk i Storbritannien

  1. Pingback: Tips till påsk | Matarkivet

Kommentera

